Wet en Fiscus

De Autobrief 2 is op 5 juli jl. goedgekeurd door de Eerste Kamer. Dat betekent dat u vanaf 2017 met een aantal wijzigingen te maken krijgt. We hebben de belangrijkste wijzigingen voor u samengevat. Bent u op zoek naar advies over deze wijzigingen of andere informatie inzake belasting of fiscus? Neem dan gerust contact met ons op.

Bijtelling

Per 1 januari 2017

  • Is het algemeen bijtellingspercentage verlaagd naar 22% (was 25 %) van de waarde van de auto. Het bijtellingspercentage van 22% geldt alleen voor nieuwe auto’s met een datum van eerste toelating op weg vanaf 1 januari 2017
  • Voor auto’s met een datum van eerste toelating op weg vóór 1 januari 2017 blijft het algemene bijtellingspercentage 25%. Deze auto’s profiteren dus niet van het verlaagde bijtellingspercentage van 22%
  • Wordt er geen korting meer gegeven voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gr/km
  • Wordt er geen korting gegeven voor auto’s met een CO2-uitstoot van 51 tot en met 106 gr/km
  • Geldt er een korting van 18% op het algemene bijtellingspercentage van 22% voor nieuwe auto’s met een CO2-uitstoot van 0. Het bijtellingspercentage wordt dus 4%

Per 1 januari 2019

  • Wordt het bijtellingspercentage voor een specifieke groep auto’s voor onbepaalde tijd afgeschaft. Dit geldt voor de auto’s met een datum eerste tenaamstelling vóór 1 juli 2012
  • Wordt een cap geïntroduceerd van €50.000 van de catalogusprijs tot waar de korting voor nulemissieauto’s van toepassing is. Op het deel van de catalogusprijs boven €50.000 is het algemene bijtellingspercentage van 22% zonder korting van toepassing
  • Deze cap geldt niet voor auto’s die worden gevoed met waterstof.

 

Motorrijtuigenbelasting

Met ingang van 2017 tot en met 2020

  • Zijn nul emissie auto’s volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting tot en met het jaar 2020

Per 1 januari 2017

  • Wordt de motorrijtuigenbelasting eenmalig verlaagd met 2% voor alle personenauto’s en bestelauto’s voor particulieren. Vervalt de gewichtscorrectie van 125 kg voor personenauto’s aangedreven door een elektromotor met een accupakket. Voor bestelauto’s blijft de huidige gewichtscorrectie in stand
  • Blijft het halftarief (50% korting op het volledige tarief) t/m 2020 voor plug in hybride auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50

Per 1 januari 2019

  • Geldt een toeslag van 15% in de motorrijtuigenbelasting voor vervuilende dieselpersonen- en dieselbestelauto’s (met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg/km en uitsluitend bij bestelvoertuigen van 12 jaar en ouder)

BPM

Er wordt een aparte tarieftabel op basis van CO2-uitstoot ingevoerd voor plug in hybride elektrische personenauto’s. Er geldt geen vaste voet voor plug in hybride elektrische personenauto’s. Dieseltoeslag is ook van toepassing op plug in hybride elektrische personenauto’s. Vaste voet en BPM tarieven zijn jaarlijks onderworpen aan inflatiecorrectie. De tarieven in de BPM tabellen worden jaarlijks geïndexeerd. Een stapsgewijze verlaging van de tarieven van de BPM tot en met 2020 van 14.7%. De vaste voet is niet onderworpen aan de verlaging.

*In 2018 wordt het wetsvoorstel geëvalueerd, zodat wellicht beleidsmatig bijgestuurd kan worden vanaf 2019.

Nul emissie auto’s blijven tot en met 2020 vrijgesteld van BPM.

Bron: Belastingdienst